Cel istnienia wyszukiwarek

Cel istnienia wyszukiwarek

Celem wyszukiwarek jest dostarczenie jej użytkownikom jak najdokładniejszych wyników na ich zapytania. Liczy się nie tylko odpowiedź na zadane pytanie, ale również jak najkrótszy czas w jakim się ona wyświetli. W wyszukiwarce Google, przy każdym zapytaniu, podawany jest czas w jakim wyświetliła się odpowiedź i są to zazwyczaj ułamki sekund. Cała odpowiedzialność za sukces spoczywa w rękach twórców wyszukiwarek, którzy podejmują cały szereg działań mających na celu spełnienie coraz wyższych wymagań swoich użytkowników.

Wynik wyszukiwania frazy „pozycjonowanie” w Google z zaznaczonym czasem zwrócenia wyniku.

W celu zwiększenia trafności i szybkości wyświetlania wyników wyszukiwania, twórcy wyszukiwarek inwestują ogromne ilości kapitału, czasu i energii. Każdy użytkownik Internetu ma obecnie możliwość skorzystania z konkurencyjnych rozwiązań. Przeprowadzane są więc ciągłe badania nad odpowiedziami na zapytania, testy nad śledzeniem wzrokowym, porównywanie wyników własnej wyszukiwarki z wynikami konkurencji. Ważny jest również marketing, czyli tworzenie strategii relacji publicznych i odpowiednie kampanie marketingowe.

Głównym źródłem przychodu wyszukiwarek jest model płatności za kliknięcie PPC (ang. pay per click). Polega on na płatności przez reklamodawców wyłącznie za wejścia na ich stronę. W wyszukiwarce Google reklamy z linkiem do stron wskazanych przez reklamodawców zamieszczane są na stronach wyników wyszukiwania. Za każde kliknięcie reklamodawca płaci od kilkunastu groszy do kilku złotych. W celu zwiększenia zainteresowania reklamą, jest ona dopasowana do danego zapytania. Jeśli użytkownik wyszuka frazę „mechanik Warszawa”, wyświetlą mu się reklamy mechaników z terenu Warszawy lub innych stron związanych z danym zapytaniem.

Płatne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google.pl.

W związku z ogromnym znaczeniem wyszukiwarek powstała cała branża skupiająca się na manipulowaniu ich wynikami. Specjaliści starają się za pomocą testów znaleźć czynniki wpływające na pozycję poszczególnych stron. Właściciele wyszukiwarek nie pozostają dłużni i zatrudniają grupy specjalistów, których jedynym zadaniem jest znajdywanie i usuwanie z wyników wyszukiwania wszystkich stron, które nie spełniają wymogów jakości. Osoby zajmujące się manipulowaniem wynikami wyszukiwania, muszą zwracać szczególną uwagę na to, aby ich strona nie została uznana za niewłaściwą. Wiązało by się to z nałożeniem poważnych kar takich jak ban, czy filtr, które skutecznie uniemożliwiły by dalsze wyświetlanie pozycjonowanej strony na wysokich pozycjach.[1]

[1] Enge E., Sztuka SEO Optymalizacja witryn internetowych, Helion, Gliwice 2013.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *