Droga do celu użytkownika wyszukiwarki

Droga do celu użytkownika wyszukiwarki

Śledzenie konkretnych sesji wyszukiwania pozwoli nam lepiej zrozumieć użytkowników wyszukiwarek. Jasno pokazują one jak często złożona droga prowadzi do osiągnięcia celu. Poniżej znajduje się dokładny opis sesji, której celem jest odnalezienie odpowiednich butów. Dane zostały udokumentowane i udostępnione przez Microsoft.

  1. Wyszukanie frazy „Merrell shoes” – 21 s.
  2. Wejście na www.onlinestores.com – 2 min.
  3. Wejście na www.merrell.com – 1 min.
  4. Wyszukanie frazy „Discount Merrell Shoes” – 6 sek.
  5. Wejście na www.nextag.com – 4 min.
  6. Wyszukanie frazy „Merrel women’s sansals – 12 s.
  7. Wejście na www.coachlikepro.com – 8 min.
  8. Wyszukanie frazy „Clarks shoes” – 3 min.
  9. Wejście na www.clarks.com – 9 min.
  10. Wyszukanie frazy „Easy spirit” – 5 s.
  11. Wejście na www.zappos.com – 1 min.
  12. Wejśćie na www.easyspirit.com i zakup – 27min.

Jak widać powyżej, cały proces zakupowy odbył się w 12 krokach w tym z 5 wyszukań i 7 odwiedzin stron. Sesja trwała łącznie 55 minut i 44 sekundy. Użytkownik podejmował decyzję tak długo, aż wykonał zakup, jednak jak mówią kolejne badania przeprowadzone w 2011 roku nie zawsze tak jest.

W danych sklepów należących do ScanAlert, aż 30% transakcji zostało wykonanych po upływie 24 godzin od momentu pierwszego wyszukania.[1]

Im droższe zakupy tym większa ilość kliknięć w sklepie poprzedzających zakup. Dane dostarczone przez grupę Marin Softwer o sprzedawcy detalicznym, informują że połowa zamówień została zlecona po przynajmniej dziesięciu kliknięciach.[2]

Czas procesu transakcji

Odstęp pomiędzy zakupem a pierwszym kliknięciem Procent użytkowników
Ten sam dzień 50%
2 do 7 dni 9%
8 do 30 dni 12%
31 do 90 dni 26%
Ponad 90 dni 3%

Odstęp czasu pomiędzy zakupem a pierwszym kliknięciem
Źródło: www.searhenginewatch.com

            Powyższa tabela jednoznacznie informuje, że proces zakupowy jest stopniowy. Zazwyczaj użytkownicy zaczynają swoje poszukiwania od ogólnego zapytania, w miarę zdobywania informacji, ich zapytania stają się coraz bardziej szczegółowe, aż do osiągnięcia celu. Jeśli stwierdzą, ze idą w złym kierunku, mogą wrócić do punktu pierwszego, zmieniając ogólne zapytanie. Świetnie obrazuje to przykład sesji kupna butów. Użytkownik rozpoczął poszukiwania od ogólnej frazy „Marrell shoes”, aby przejść do bardziej szczegółowych, zaczynając na „Discount Merrell Shoes”, a kończąc na „Easy spirit”, kupując właśnie ten model.

Przyglądnijmy się typowej sesji dotyczącej zdrowia udostępnionej przez Microsoft:

  1. Wyszukanie frazy „Nausea headache pregnant what’s wrong”.
  2. Odwiedziny pregnancy.families.com.
  3. Wyszukanie frazy „Nausea headache pregnant 3rd trimester.
  4. Odwiedziny answers.yahoo.com/question – 2 min.
  5. Wyszukanie frazy „Define malaise”.
  6. Odwiedziny www.cherfjournal.org/content – 1 min.
  7. Wyszukanie fraz „Nausea headache pregnant 3rd trimester” i „Headache pregnant 3rd trimester”.
  8. Odwiedziny answers.yahoo.com/question – 5 min.
  9. Wyszukanie fraz „gestational diabetes” i „gestational diabetes personal story”.
  10. Odwiedziny www.experienceproject.com – 16 min.
  11. Wyszukanie frazy „pregnancy complications stories”.
  12. Odwiedziny www.diabeticmommy.com/articles.html – 4 min.
  13. Wyszukanie frazy „gestational diabetes itchy skin”.
  14. Odwiedziny www.steadyhealth.com/diabetes – 14 min.
  15. Wyszukanie frazy „first signs of gestational diabets”
  16. Odwiedziny – 15min:
    1. articlebase.com,
    2. man-health-fitness-solutions.com,
    3. healthspy.net,
    4. diabeteslife.com/diabetes,
    5. optimumdiabetics.com,
    6. ecerydayhealth.com,
    7. squidoo.com,
    8. mascan-files-anti.com/200092/scan.

W powyższej sesji użytkownik potrzebuje pomocy dotyczącej stanu jego zdrowia. Na to, że miał on już do czynienia z wyszukiwarkami może wskazywać fakt, że zaczyna od rozbudowanej frazy, bo składającej się aż z 5 słów. W punkcie czwartym ma do czynienia ze stroną answers.yahoo.com/question, która pozwoliła na jeszcze bardziej szczegółowe zapytania.

Użytkownik zaczyna wyszukiwać informacji o cukrzycy ciążowej. Najprawdopodobniej strona Yahoo zasugerowała mu, że może go dotyczyć. Potwierdza to fakt, że w punkcie piętnastym wyszukał on informacji na temat pierwszych objawów cukrzycy ciążowej. Po przeglądnięciu wyników wyszukania, sesja kończy się.

Użytkownik, który najprawdopodobniej jest kobietą, doszedł do wniosku, że nie ma sensu dłużej poszukiwać informacji. Możliwe, ze w jego mniemaniu dowiedział się już wystarczająco dużo i uda się następnego dnia na wizytę do lekarza w celu potwierdzenia lub wykluczenia swojej teorii.[3]

[1] www.searhenginewatch.com/3626363

[2] www.marinssoftware.com

[3] Enge E., Sztuka SEO Optymalizacja witryn internetowych, Helion, Gliwice 2013.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *